A nap pozitív eseménye: reggel bementem egy boltba ahol életemben kb. 2szer jártam és az eladó hölgy szépen artikulálva szóva tette,h már rég látott:) Jól esett, engem biztos jobban megjegyzett mint a többi vevőt:)
negatív esemény: vettem egy módszertan könyvet. A címe: Még 135 ötlet, módszertani ötletgyűjtemény nyelvtanárok számára (Helikon Kiadó,2002). És mi volt a 25 oldalon? Süket!!! Egy tanárok által tanároknak írodott könyvben! Ráadásul egy példafeladatlapon, amit a gyerekeknek kell elméletileg adni! Azt hittem dobok egy hátast. Így nemhogy a szelektálni tudó felnőtteknek,hanem a gyerekeknek is terjesztik a tudatlanságukat. Bár jobban belegondolva nem is tanultunk mi sem soha a tanárképző tárgyakon semmi olyat, ami azzal foglalkozna, h mik is a "fogyatékosok" elvárásai. Mondjuk azt hozzátenném, h mielőtt beteg lettem volna azért tudtam,h melyik megnevezés a nyerő. Ez megy diploma nélkül is....
Idézem a feladatot: (ez egy év eleji feltérképezés arról,h a gyerek h tanul szívesen-milyen típus?vizuális stb.....)
"9.Kinek tudnál szerinted a legkönnyebben segíteni?
-egy vak bácsinak,akinek el kell magyarázni az utat
-egy süket bácsinak,akinek nekem kell elmutogatni az utat -
egy néma bácsinak,akinek a mutogatásaiból meg kell értenem,hogy mit akar"
Persze ebből sztem még az is lejön, h ugye a siket csak mutogatásból érthet. Biztos nem tud írni meg olvasni, h egy lapon kérdezze meg az utat..... Na de nem eszem magam ezen. Biztos még ezer ilyen van más könyvekben is.
Csak arra szeretném felhívni a figyelmet, h mindig nyomják, h integrált oktatás meg stb..., de ha még azt sem tudja a pedagógus, h h kell hívni a gyerek "hátrányát", akkor h fog integrálni????? Persze ezalatt magamat is értem, mert ha valaha is tanítani fogok, biztos nem tudok majd mit kezdeni egy autistával pl. Sőt lehet, h azt sem fogom tudni, h h kell sértés nélkül hívni az adott betegséget. Ez sztem gáz. Mindenesetre addig nem fogok mostantól hinni az integrált oktatásban, amíg nem lesz olyan óra, ami arról szól, h h viselkedjünk az integrálni való tanulókkal.... Titeket hogy érint ez a dolog? És a halló blogolvasokat? Kíváncsi lennék,h más mennyire veszi fel ezt a kérdést....
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
verbucsin 2008.06.17. 23:03:29
verbucsin
zfor 2008.06.18. 09:24:37
Elöljáróban: halló vagyok, cochleáris implantált (tehát eredetileg siket) kisfiam van.
Szerintem ez a siket vs. süket vita egy kicsit félre kezd siklani. Azt hiszem, a lényeg nem a szavakon van, hanem a tetteken.
Ha az ember fül-orr-gégészeket hall, akkor azok rendszeresen süketségről beszélnek. És nem tiszteletlenségből, hanem mert ez a kifejezés az orvosi nyelvben nem pejoratív, nem leminősítő.
A "süket" szó önmagában szerintem nem negatív, hanem mi tesszük azzá. Ha az említett "süket bácsihoz" tisztelettel, nyíltan fordulok, és elfogadom olyannak, amilyen, akkor szerintem sokkal jobban örül, mintha lesiketezem, de rá se tojok, hanem elmegyek mellette.
Ennek ellenére én is a siket változatot szoktam használni, de inkább csak elővigyázatosságból, mint meggyőződésből.
Csiperke 2008.06.18. 12:00:03
Meiklokje 2008.06.18. 21:20:34
zfor:igazad van,h helyzettől is függ,ezzel egyetértek. de sztem egy tankönyvben megkövetelhetjük a hivatalos formulát
csiperke:mit értesz pontosan virutálbarát alatt?
Csiperke 2008.06.19. 15:09:22
Szalakóta 2008.06.20. 20:47:55
Mekkora gyerekeknek szól végül is ez az iromány? Azaz mekkora gyerekeket fognak tanítani ezek a tanárok? Ha olyanokat, akik - elvben - tudnak írni-olvasni, akkor ez tényleg nagyon rossz. Rosszabb, mint ha semmit sem mondanának.
Az ü betűs szót rendszeresen hallom, és olvasom. Nem használják bántó szándékkal. Egyszerűen csak a 'hiány'ra céloz, és ez bántó lehet.
Meiklokje 2008.06.21. 11:33:43
szalakóta:A könyvben általános iskolától kezdve sok korcsoportnál használható feladatok vannak.
Igazából nem rossz a gyűjtemény, csak ilyenekre tényleg odafigyelhetnének. Ugyanis a gyerek kezébe kéne a kérdőívet adni,amin az idészett szöveg is megtalálható...
Én úgy gondolom,h megértém,aki a süket szót használja tudatlanságból,de akkor ő is értsen meg engem és legközelebb már a siket szóval éljen,ha már megtudta,h mi a szitu.
Szalakóta 2008.06.22. 18:14:38
www.mcd.hu/netdoki/betegsegek/hallas/cikkek/010614nd.htmdig:
-itt az érintettek véleményéről is szó van.
Meiklokje 2008.06.22. 18:50:16
kíváncsi lettem volna más siketek hozzáállására is!
Szalakóta 2008.06.23. 20:52:15
www.mcd.hu/netdoki/betegsegek/hallas/cikkek/010614nd.htm
De itt nem a siketek írták meg a véleményüket, hanem az orvos mondja, hogy a süket szónak más mellékjelentése van. Megkérdezheted például az aiminet -nél, amit korábban ajánlottam.
Hát, nem tudom, kik azok, akik ezt a mellékjelentést belegondolják az érintetteken kívül. A gyógypedagógusokra tippelek...
baudolino 2008.07.02. 09:32:39
De ha vitatkozni akartok erről,lelketek rajta...nem ítél el senki senkit...:D
üdv nektek
Meiklokje 2008.07.04. 22:13:21
én még tapogatózom a témában, mint újdonsült siket. nem tudom,h álljak hozzá pontosan,azért vetem fel.
én azt érzékelem legtöbbször, h a süket megszólítást bántónak kell éreznem,de akkor lehet,h ezt mások táplálják belém? őszintén szólva nekem azóta tűnik fel,h nem hallok. ezek szerint akkor csak a siketek/süketek foglalkoznak vele és nincs is értelme a témának?
az ügy végére az első ilyen bejegyzésem magyar értelmező kéziszótár idézetével próbáltam pontot tenni. de mint látod, itt nem lett vége:)
Szalakóta 2008.07.15. 15:32:47
www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&cat=1&article_id=19395
Szalakóta 2010.03.20. 14:42:24