HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2008.06.17. 22:51 Meiklokje

Továbbra is:siket v süket?

A nap pozitív eseménye: reggel bementem egy boltba ahol életemben kb. 2szer jártam és az eladó hölgy szépen artikulálva szóva tette,h már rég látott:) Jól esett, engem biztos jobban megjegyzett mint a többi vevőt:)

negatív esemény: vettem egy módszertan könyvet. A címe: Még 135 ötlet, módszertani ötletgyűjtemény nyelvtanárok számára (Helikon Kiadó,2002). És mi volt a 25 oldalon? Süket!!! Egy tanárok által tanároknak írodott könyvben! Ráadásul egy példafeladatlapon, amit a gyerekeknek kell elméletileg adni! Azt hittem dobok egy hátast. Így nemhogy a szelektálni tudó felnőtteknek,hanem a gyerekeknek is terjesztik a tudatlanságukat. Bár jobban belegondolva nem is tanultunk mi sem soha a tanárképző tárgyakon semmi olyat, ami azzal foglalkozna, h mik is a "fogyatékosok" elvárásai. Mondjuk azt hozzátenném, h mielőtt beteg lettem volna azért tudtam,h melyik megnevezés a nyerő. Ez megy diploma nélkül is....

Idézem a feladatot: (ez egy év eleji feltérképezés arról,h a gyerek h tanul szívesen-milyen típus?vizuális stb.....)

"9.Kinek tudnál szerinted a legkönnyebben segíteni?

-egy vak bácsinak,akinek el kell magyarázni az utat

-egy süket bácsinak,akinek nekem kell elmutogatni az utat -

egy néma bácsinak,akinek a mutogatásaiból meg kell értenem,hogy mit akar"

Persze ebből sztem még az is lejön, h ugye a siket csak mutogatásból érthet. Biztos nem tud írni meg olvasni, h egy lapon kérdezze meg az utat..... Na de nem eszem magam ezen. Biztos még ezer ilyen van más könyvekben is.

Csak arra szeretném felhívni a figyelmet, h mindig nyomják, h integrált oktatás meg stb..., de ha még azt sem tudja a pedagógus, h h kell hívni a gyerek "hátrányát", akkor h fog integrálni????? Persze ezalatt magamat is értem, mert ha valaha is tanítani fogok, biztos nem tudok majd mit kezdeni egy autistával pl. Sőt lehet, h azt sem fogom tudni, h h kell sértés nélkül hívni az adott betegséget. Ez sztem gáz. Mindenesetre addig nem fogok mostantól hinni az integrált oktatásban, amíg nem lesz olyan óra, ami arról szól, h h viselkedjünk az integrálni való tanulókkal.... Titeket hogy érint ez a dolog? És a halló blogolvasokat? Kíváncsi lennék,h más mennyire veszi fel ezt a kérdést....

14 komment

Címkék: irodalom általában


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr53526298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

verbucsin 2008.06.17. 23:03:29

Én pl. halló vagyok,de már kisebb korom óta tudom,h mi a helyes kifejezés,de az integrált oktatással még a tanárok sincsenek sajnos sokszor tisztába szerintem, mivel az én iskolámban már integrált oktatás folyik elvileg, ott a diákoknak sincs fogalma,hogy hogy kellene viselkedni egy fogyatékkal élővel. Szerintem mindenkivel először tisztázni kellene hogy mit is jelent az integráció. "a hogyan viselkedjünk az integrálni kívánt személlyel" nevezetű óra nem pontosan így kellene híni ,de egy általános etikett vagy etika szerintem el kellene.
verbucsin

zfor 2008.06.18. 09:24:37

Szia!

Elöljáróban: halló vagyok, cochleáris implantált (tehát eredetileg siket) kisfiam van.

Szerintem ez a siket vs. süket vita egy kicsit félre kezd siklani. Azt hiszem, a lényeg nem a szavakon van, hanem a tetteken.

Ha az ember fül-orr-gégészeket hall, akkor azok rendszeresen süketségről beszélnek. És nem tiszteletlenségből, hanem mert ez a kifejezés az orvosi nyelvben nem pejoratív, nem leminősítő.

A "süket" szó önmagában szerintem nem negatív, hanem mi tesszük azzá. Ha az említett "süket bácsihoz" tisztelettel, nyíltan fordulok, és elfogadom olyannak, amilyen, akkor szerintem sokkal jobban örül, mintha lesiketezem, de rá se tojok, hanem elmegyek mellette.

Ennek ellenére én is a siket változatot szoktam használni, de inkább csak elővigyázatosságból, mint meggyőződésből.

Csiperke 2008.06.18. 12:00:03

halló vagyok, a rokoni és baráti körben sincs siket (csak virtuálbarát). Nagyon kell igyekeznem, hogy a süket helyett siketet mondjak, ha beszélek. Ha véletlenül süketet mondok abban sincs részemről semmi pejoratív. zforral maximálisan egyetértek.

Meiklokje 2008.06.18. 21:20:34

verbucsin:én is erre gondoltam.ha ilyen órára nincs keret,akkor beleépíthetnék más tanárképző tárgyak anyagába. mondjuk az alapfogyatékosságokról 1 óra v ilyesmi.
zfor:igazad van,h helyzettől is függ,ezzel egyetértek. de sztem egy tankönyvben megkövetelhetjük a hivatalos formulát
csiperke:mit értesz pontosan virutálbarát alatt?

Csiperke 2008.06.19. 15:09:22

meiklokje: B a siket virtuálbarátom, zfor kisfia. :-) 3 éve olvasom, kommentelem a blogjukat, imádom a pasit! Az ő oldalukról jutottam el hozzád.

Szalakóta 2008.06.20. 20:47:55

A tájékoztatás nagyon fontos. De aki tájékoztatni akar, annak is tájékozottnak kell lennie, különben a tudatlanság fog terjedni.
Mekkora gyerekeknek szól végül is ez az iromány? Azaz mekkora gyerekeket fognak tanítani ezek a tanárok? Ha olyanokat, akik - elvben - tudnak írni-olvasni, akkor ez tényleg nagyon rossz. Rosszabb, mint ha semmit sem mondanának.

Az ü betűs szót rendszeresen hallom, és olvasom. Nem használják bántó szándékkal. Egyszerűen csak a 'hiány'ra céloz, és ez bántó lehet.

Meiklokje 2008.06.21. 11:33:43

csiperke:akkor ezek szerint van értelme terjeszteni a blogot:)
szalakóta:A könyvben általános iskolától kezdve sok korcsoportnál használható feladatok vannak.
Igazából nem rossz a gyűjtemény, csak ilyenekre tényleg odafigyelhetnének. Ugyanis a gyerek kezébe kéne a kérdőívet adni,amin az idészett szöveg is megtalálható...
Én úgy gondolom,h megértém,aki a süket szót használja tudatlanságból,de akkor ő is értsen meg engem és legközelebb már a siket szóval éljen,ha már megtudta,h mi a szitu.

Szalakóta 2008.06.22. 18:14:38

Egyébként :

www.mcd.hu/netdoki/betegsegek/hallas/cikkek/010614nd.htmdig:

-itt az érintettek véleményéről is szó van.

Meiklokje 2008.06.22. 18:50:16

csak nekem nem nyílik meg?
kíváncsi lettem volna más siketek hozzáállására is!

Szalakóta 2008.06.23. 20:52:15

Igen, ezt elrontottam:

www.mcd.hu/netdoki/betegsegek/hallas/cikkek/010614nd.htm

De itt nem a siketek írták meg a véleményüket, hanem az orvos mondja, hogy a süket szónak más mellékjelentése van. Megkérdezheted például az aiminet -nél, amit korábban ajánlottam.

Hát, nem tudom, kik azok, akik ezt a mellékjelentést belegondolják az érintetteken kívül. A gyógypedagógusokra tippelek...

baudolino 2008.07.02. 09:32:39

Bizonyítottnak látom az elméletemet(nem is tudom,kitől származik voltaképp), szóval a semmiről lehet a legjobban vitatkozni.És amiről ti beszéltek,urambocsá' : irtok:) , az tényleg semmiség. Én siketként/vagy süketként(kinek hogy tetszik) sosem veszem fel mások ilyesfajta megszólításait,legyenek ezek bármilyen formájúak és bármilyen közlési szándékkal ellátottak, mert nem ezzel kell foglalkozni tulajdonképpen. Nem térek most arra,hogy a tudatlanság ebben a témában az embert magát minősíti meg az egész oktatási rendszert,szülőket,mentorokat stb,akik segítségével felépítették egyesek tulajdon személyiségüket felnőttkorukra, mert mint irtam,nem ezen van a lényeg. Ez olyan kicsi horderejű dolog, hogy nemigazán érdemes ezzel valamit is kezdeni. :)
De ha vitatkozni akartok erről,lelketek rajta...nem ítél el senki senkit...:D

üdv nektek

Meiklokje 2008.07.04. 22:13:21

kedves baudolino!

én még tapogatózom a témában, mint újdonsült siket. nem tudom,h álljak hozzá pontosan,azért vetem fel.
én azt érzékelem legtöbbször, h a süket megszólítást bántónak kell éreznem,de akkor lehet,h ezt mások táplálják belém? őszintén szólva nekem azóta tűnik fel,h nem hallok. ezek szerint akkor csak a siketek/süketek foglalkoznak vele és nincs is értelme a témának?
az ügy végére az első ilyen bejegyzésem magyar értelmező kéziszótár idézetével próbáltam pontot tenni. de mint látod, itt nem lett vége:)

Szalakóta 2010.03.20. 14:42:24

Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, kesztyűben olvashatatlanná válik az írása, a daktilt pedig kevesen ismerik.
süti beállítások módosítása