HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2009.10.26. 15:12 Meiklokje

11 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr621476370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalakóta 2009.10.27. 09:09:53

Van egy német mondás:

Wer nicht hören will, muß fühlen.

Azaz: Aki nem akar hallani, annak éreznie kell. Már nem emlékszem, honnan van, talán a Taubenschlagról, talán a 8000-ből.

Szalakóta 2009.10.28. 18:55:57

Az ismeretterjesztő oldalak, mozgalmak ellenére sokan még mindig nem tudják megnevezni az egyes fogyatékossággal kapcsolatos fogalmakat. Például nem tudják, hogy a két szó közül csak a siket illendő, és azt sem, hogy miért.

Sokan viszont úgy használják a süket szót, hogy nem akarnak vele értelmi képességre utalni. Ezzel egy több, mint ezer éves használatot követnek. Bár vannak, akik csak azért is értelmi képességre utalnak; ez a szó méltatlan használata.

Szalakóta 2009.10.31. 10:42:58

Sőt, vannak, akik használják a siketnéma szót a prelingvális siketekre. Holott a többségük megtanul beszélni. Náluk az iskolában a beszéd a legfőbb tárgy, és a törvények is ezt írják elő. Egy SINOSZ-dokumentumban láttam, hogy az oktatás az esetek háromnegyedében eredményes. Gondolom, a beszédtanításra gondoltak.

Mások ezt a szót eredeti értelmében használják, és nem biztos, hogy ki lehet találni, hogy ki milyen értelemben használja. Éppen ezért ennek a szónak semmi keresnivalója sincs a népszámlálási kérdőíveken.

Meiklokje 2009.11.01. 12:15:16

Én ezért nem értem, hogy miért nem tanítanak semmit erről a sulikban. nekem volt pl. társadalomismeret órám,erről egy szó sem hangzott el. vagy pl. magyar nyelvtan órán a kivételek magolása mellett lehetne egy órát szentelni a magyar jelnyelvnek is a 8 év általános iskola alatt, hogy ilyen is van. vagy ha más nem egy diák tarthatna belőle kiselőadást és kész. sőt a Braille írásról is lehetne pár szót biztos mondani, arról is vannak tuti tévhitek.
ez is több lenne,mint a semmi.
raádásul miért ne lehetne alapműveltség pár ismeret a fogyatékosokról?
bárkinek előfordulhat a családjában vagy ismerettségi körében egy fogyatékos ember.szerintem nincs is olyan,aki egyet se ismerne.

Szalakóta 2009.11.04. 19:07:31

Ki adná elő a különböző állapotokról szóló tárgyban a fogyatékosokról szóló részeket? A gyógypedagógusok? Tartok attól, hogy igen.

Meiklokje 2009.11.07. 17:42:48

a fogyatékos szervezeteket is meg lehetne kérdezni vagy egyes kiadványaikat felhasználni.
annyi igaz, h nincs olyan,h jó megoldás, mert az emberek nem csak a fogyaték szintjében, hanem igényeikben is különböznek. tehát valaki több valaki kevesebbet segítséget igényel ugyanolyan fogyatékossággal, mindenki más helyzetben van.
de azért főbb irányelvek léteznek, amiket meg lehetne fogalmazni, hogy legalább a tévhiteket eloszlassuk, pl. h aki siket az nem tud beszélni stb...
a gyógypedagógusokat nem keverném bele semmiképp,mert nem ők a fogyatékosok, hadd tudjam már én,h mire van szükségem......

Szalakóta 2010.09.22. 11:29:02

Szia Csetgab, én halló vagyok, és nekem is a süket az elsődleges. Vidék szerint változik, hogy kinek melyik az elsődleges. Honnan jössz?

De a süket szónak még a szájképe is hasonlít a hülye szóéhoz, márpedig a nem hallók kultúrájában fontos a szájkép. Innentől kezdve nincs miről beszélni.

Csetgab 2010.09.23. 08:43:35

Szia! Miskolcon születtem és azóta is itt élek.

Szalakóta 2010.10.04. 10:16:10

Szia, én Budapestről költöztem ki egy faluba, és egészen 26 éves koromig kellett várnom arra, hogy saját fülemmel halljam a süket szót a hülye jelentésben. Ráadásul egy egyetemi docens szájából.

Csetgab 2010.10.14. 18:40:12

Az a docenst minősíti, hogy ilyen összefüggésben használja a süket szót, de ezen az alapon bármely szavunkra ki lehetne találni egy másikat, mert ha belegondolsz akkor az, hogy "de okos vagy", így leírva szó szerint értelmezhető, de ha beszélgetünk és egészen máshogy hangsúlyozom, akkor jelentheti az ellenkezőjét is. Gondolom érted mire gondolok.

Azzal pedig, hogy a nem hallóknak fontos a szájkép maximálisan egyetértek. Viszont azzal nem, hogy emiatt nem lehet a süket szót használni a hülyével való hasonlósága miatt.
Erre azt tudom példának felhozni, hogy nem beszélek perfektül angolul, bizonyos szavakat nem értek, de ha azt egy mondatban hallom, akkor az egész mondatot megértem, tehát egy olyan személy, akivel angolul kell társalognom, akár bele is csempészhetne a szavai közé egy-egy angol szlenget, amivel éppen szidalmaz, de ugyan miért tenné???
Gondolom a szájképe elég sok szavunknak hasonló, de egy beszélgetés során egy szót önmagában, legyen az a süket, vagy bármi más, nem mondja ki az ember, csak egy kerek mondatban, így viszont tudnia kell annak, akivel beszélgetek, hogy nem éppen lehülyéztem.

Csetgab 2010.10.15. 20:35:29

Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg.
süti beállítások módosítása