HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2009.01.10. 18:03 Meiklokje

Siketek oktatása IV.

Most következzen az utolsó rész ebből a témából:

Napjainkban 7 általános iskola működik siketeknek (Budapest, Eger, Kaposvár, Vác, Sopron, Szeged és Debrecen), 1 pedig  nagyothallóknak (Budapest), és egy budapesti gimnázium indít hallássérült osztályt is.

A speciális oktatás célja, hogy a siket diákok nyelvhasználatukban elérjék a velük életkorban azonos gyermekek szintjét. Intenzív kommunikációs fejlesztést igényelnek, hogy mind írásban mind szóban rögzüljön bennük a nyelvhasználat. Ezután következik második körben az adott nyelv irodalmának elsajátítása.

Speciális diákotthonok is segítik a siketek társadalomba való beilleszkedését. Több rehabilitációs folyamat mellett a nyelvi oktatás fejlesztésére is hangsúlyt helyeznek, ilyen például a Széchenyi utcai általános iskola Debrecenben.

A jelnyelvi oktatás egészen 1881-ig volt érvényben, mígnem Olaszországban a siketoktatás vezető pedagógusai előnyt szavaztak az orális módszernek. Ez az úgynevezett auditív-verbális módszer napjainkban is érvényes. A döntés súlyos következménye, hogy hazánkban 100 éven keresztül elhanyagolták a jelnyelv kutatását, ami napjainkban vált csak újból fontossá. Jelenleg vita folyik a jelnyelv tanórai használatán, sok siket szervezet harcol az elismeréséért, de semelyik állami intézményben sem folyik jelnyelven az oktatás.

A nagyothallók oktatása nem volt ennyire megszervezve. Vagy siketként kezelték őket vagy a hallók iskoláiban gyenge tanulónak minősítették ezt a csoportot. Török Béla munkásságának köszönhetően 1925-ben nyitották meg az első kifejezetten nagyothallókkal foglalkozó intézetet. Ezek után alapos orvosi vizsgálattal döntötték el, hogy a gyermek hallássérülésének mértékétől függően hova kerül.

A siketség és nagyothallás mellett felléphet következményként a némaság (surdomutatis corticalis) is mint, fogyatékosság, mely ugyancsak külön gyógypedagógiai módszereket igényel. Ez a jelenség nem mindig hozható összefüggésbe hallássérüléssel (rengeteg egyéb kiváltó oka is lehet), ezért nem nevezhetjük a közhiedelemmel ellentétben speciálisan siketekre jellemző problémának.

THE END:)

 

 

(2009.06.08.) Linkajánló hozzá:

http://www.mr1-kossuth.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=86902&Itemid=176

 

Szólj hozzá!

Címkék: tanulás iskola siket nagyothalló


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr7869510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása