HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2008.10.19. 19:00 Meiklokje

Éljen Uganda!

Csendes semmittevésben telt a hétvége:) Ezért inkább néhány olvasott dologból szemezgetnék. A SINOSZ honlapján lehet megtalálni egy linkgyűjteményt  a láthatatlan kultúra médiamegjelenéseiől: http://www.sinosz.hu/pages/Default.aspx?id=8632&main_menu=

Érdeklődve vetettem bele magam a cikkek olvasásába, mígnem eljutottam a Népszava Ufók-e a siketek? És a magyar romák? c. cikkéig. Már a cím is felkeltette az érdeklődésem és a szokásos témákon kivül 2 dolog van amit kiemelnék:

-A siketek jogi megítélése! Most komolyan gyámság alá helyezne a bíróság, ha örökölnék vmit, csak azért mert siket vagyok? Azután meg életem végéig a gyámomnak kéne a hivatalos papírjaim aláírni? Hát körberöhögne egy munkáltató ha odamennék anyukámmal,h csak ő írhat helyettem alá..... Biztos sokan komolyan vennének, és jobb esélyeim lennének..... Ha pedig megcsináltatom a CI-t és hallok,akkor meg már nem esek gyámság alá? Akkor jogilag már nem vok elmebeteg egy műszertől?..... Ez közröhej. Remélem nem így van, hanem csak én értelmeztem rosszul/ tájékozatlan vagyok a témában. Nyugtassatok meg légyszi.

-A másik pedig jó/rossz hír. Jó hír, h Ugandában már 1996 óta elismerik a jelnyelvet. A rossz hír meg, h egy mennyire le vagyunk maradva egy afrikai országhoz képest, pedig elméletileg mi vagyunk a "fejlettebb Európa".....

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr57721881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sándor 2008.10.19. 23:16:14

Ez egy rosszindulatu cikk és ferditések sorozatából áll. Mellesleg NEM kell gyámot rendelni, csak jeltolmácsot. (Van rá lehetőség!) A jelnyelvi törvény azt célozta, hogy -kissé bonyolult- necsak a siket kérhesse a jeltolmácsot (ezesetben költségmentes) hanem az állami szerv, ill. ezesetben a közjegyző is.
Ugandában él vagy 30 törzs amelyek az őserdőben már régen sajátos jelnyelven kommunikálnak. (Vagyis ott ez egy helyi dolog) és ami a fejlettséget illeti a szomszédunkban pl. Csehországban is elismert már, de hagyjuk.
Uganda ettől még nem lesz fejlettebb, és a siketek élete ott épp olyan nyomurúságos, mint az egész országé.

Meiklokje 2008.10.20. 15:29:32

Az ugandai jelnyelv esetében nem a törzsekben használt jelekről van szó, hanem arról,amit siket szülők egységeítettek ott, saját kezdeményezésre. Minden siket iskolában angol behatású, de eltérően fejlődő jelnyelvet oktattak. Ezeket 1988-ban vonták össze egységes jelnyelvvé. Azóta ezen a jelnyelven folyik ott az oktatás. Magyarországon az orális módszer van érvényben, ami ugye egyenlőre marad..... Nálunk még nem jutottak el addig, h a jelnyelvi oktatás is teret hódítson. Szóval ebben
a szemléletben fejlettebbek ők. Nem gazdaságra gondoltam, de ez a blog témájából adódóan egyértelmű sztem.

Szalakóta 2008.10.20. 18:57:37

Amíg nem alakul meg az az iskola, amiről írtunk, addig nem is fog ez megváltozni.

Mereven dogmatikus rendszert tanítanak az egyetemen, mint egyedüli módot arra, hogy a siket tanítványokat beillesszék társadalomba, és nem fogják fel, hogy az a nyelvtudás, amit átadnak, az nagyon kevés.

Úgy hiszik, hogy a kevés nyelvtudás beszéddel jobban fogja őket segíteni, mint a kétnyelvű oktatásban megszerezhető jobb írásbeli nyelvtudás, mert úgy gondolják, hogy a kétnyelvű oktatásból kikerült siketek nem fognak tudni beszélni, így némák lesznek.
süti beállítások módosítása