HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2008.06.28. 19:17 Meiklokje

Hiánypótlás:)

Csütörtök:

Voltam reggel jelnyelv órán. Sztem egész jól megy. Mindig azt a témát vesszük, amit hollandul tanítok V. barátjának, L.-nek. Így néha jeleléssel is ki tudom kérdezni a szavakat:) Sajnos nem mindig sajátítom el jól a kifejezéseket könyvből, de tanulni általában buszon szoktam (sokat utazok, ott van időm) úh hiába van hallatlan, azt nem érek rá nézegetni:( A buszon általában elképzelem és a munkahelyen begyakorlom. Így otthon már nem kell vele foglalkoznom és mondjuk tényleg keveset vagyok otthon, úh ez így jó is.

Este moziban voltunk és a Másik Boleyn lány című filmet néztük.  Nem volt benne semmi siketekre utaló dolog, úh most nem részletezem a tartalmat. A felirat jó volt, követhető. Nekem csak annyi volt a gond, h néhány jelenetnél nem mertem odanézni, és ugye a hangból sem tudtam megállapítani, h  mikor nyithatom ki a szemem. Bár a lefejezés olyan hangos volt, h még én is hallottam:)

Péntek:

Egész nap pakoltam, takarítottam a költözésre. Ez nagyon unalmas zene nélkül! Érdekes,h a tvt meg azért megszokásból bekapcsolva tartottam, pedig nincs szükségem ugye háttérzajra:) Aztán meg irányzékot vettem haza a szüleimhez.

Ja és nyertem Halló sorsjeggyel 400 Ft-ot:) (Az ár duplája,kétszer nyertem:)

Szombat:

Egy bnőm diplomaosztóján voltunk. Ezek a dolgok amúgy is uncsik de siketen meg főleg!!!!! Még  a Himnuszt sem mertem énekelni, mert ugye nem illene közben másokat lesnem, h hol tartunk és magamtól meg simán eltéveszthetem, hisz azt sem tudom, h mikor kezdődik. Úh felálltam, amikor felálltak és leültem, amikor leültek. Mondjuk annyi ember közt gondolom, fel sem tűnt ha nem énekel vki.

Utána voltunk még a családi partyn is. A bnőm családja aranyos volt, kommunikáltak is kicsit. Akiket előtte is ismertem ők meg ugyanúgy próbáltak beszélgetni, mintha hallanék. Jól esett. Sőt a bnőm mondta, h küldjem el neki a daktil ABC-t, szívesen megtanulná, h legalább néhány kulcsszót tudjon mondani nekem:) Ja és örült az örökbefogadott lajhárnak!:) Legalább kapott egy különlegesebb ajándékot is.

Holnap költözök. Net és hasonló ügyekben nem tudom mi lesz, ráadásul kedden megyek Ráckeresztúr közelébe (ahol leszek, nem tartozik semmihez, ha jól tudom Szent László-puszta a neve) ahol netre aztán nulla esélyem! Holnap azért próbálok írni, de ha eltűnnék egy hétre, senki se aggódjon:) A nyár már csak ilyen:) Esetleg kialakíthattok vmi csevegést a kommentekben a nélkülem is meglévő problémákról, vagy válaszoljatok a kommentelők kérdéseire, ha van vmi ami felmerül siket üggyel kapcsolatban.

 

Végül témafelvetések:

http://www.origo.hu/itthon/20051123egyorat.html

http://pride.hu/article.php?sid=1084

http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=15343

 

Erről vélemények?!

 

18 komment

Címkék: film mozi utazás állatkert felirat albi órák fortuna általában jelelés


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr39543650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalakóta 2008.06.29. 21:28:11

1. A hallatlanosok szerint van jeltolmács, csak kevés a pénz. Még úgy is, hogy méltatlanul alulfizetik őket.

3. Az iskolában kizárólag hangnyelven tanítják a siket gyerekeket, mert az orális felfogásban a jelnyelv nem nyelv. A gyógypedagógusok nem veszik tudomásul az elmúlt több, mint 40 év tudományos eredményeit. Azt mondják, hogy jelnyelven nem lehet tanítani, és azt sem veszik tudomásul, hogy több, mint 200 évvel ezelőtt magyarul sem lehetett.

Tessék-lássék tanítanak jelelést a legfelsőbb osztályoknak, holott a törvények szerint az óvodától kezdve joguk lenne rá. Ha pedig ők nem ismerik a tanítványaik nyelvét, akkor alkalmazzanak jeltolmácsokat! De az az ürügyük, hogy nincs pénz. Ha pedig lenne, akkor azt mondanák, hogy nincs kereslet.

Hirdetni kellene, hogy miért lenne jó a kétnyelvű oktatás. Ha pedig az igények ellenére nem biztosítják a dolgot, akkor először egyezkedni kell, utána pedig akár perelni is. Csak hát ki akar bíróságra járni...

2. Nem a műsorvezetőnek kellene eldöntenie, hogy diszkriminatívok-e ezek a szavak, hanem az adott kisebbségek tagjainak.

zfor 2008.06.30. 14:43:50

Szalakóta: szerintem minden valamire való pedagógus tudja, hogy a jelnyelv éppen olyan nyelv, mint a hangos nyelvek. Kár itt összeesküvést gyanítani, a jelnyelvvel szembeni ellenállás valami egész másban gyökerezik. Ezt az egyik cikkben meg is fogalmazták:

"Ha a mai körülmények között nem alakítunk ki valamilyen szintű beszédet, akkor elveszettek lesznek a munkaerőpiacon." Lefordítva: aki csak jelelni tud, az elvágja magát a társadalom 99,4%-ától.

Ha a társadalom jelentős része (min. 10-20%) tudna jelelni, akkor a jelnyelv is ugyanolyan életképes lenne, mint a hangos. De ettől fényévekre vagyunk: még a 60.000 siket egy része sem jelel, hát még a hallók?

Szvsz. soha nem is fogunk oda elérni, hogy a hallók jelelni tanuljanak. Pl. a 160.000 cigány kedvéért sem tanulunk meg cigányul, és a németet sem a 60.000 sváb kedvéért tanuljuk, ha tanuljuk.

Szalakóta 2008.07.01. 13:57:57

Kedves Zfor, kérlek ne beszélj mellé. A két nyelvű oktatás azt jelenti, hogy mindkét nyelvet használják. Tehát nem kizárólagosan használják az egyik vagy másik nyelvet, hanem egymást támogatva és kiegészítve.

Biztos vagyok abban, hogy erre azt feleled: A jelnyelv akadályozza a hangnyelv megtanulását, ezért nem szabad használni. Ez nem így van; sőt, inkább segítené, külföldi kutatások szerint.

Valóban kevesebb így az alkalom az artikuláció tanulására, de én tudom, hogy szerintük inkább a jobb nyelvtudás a nyerő, és a két nyelv használatával jobban meg tudja tanulni azt, amit kell. Ráadásul lennének még más tanulnivalók az iskolában, ha nem minden óra arról szólna, hogy akkor mondd csak szépen.

Ha tudás nélkül hagyja ott az iskolát, akkor hiába tud nagyon szépen artikulálni. Tudás nélkül elveszett, semmi reménye sincs arra, hogy valaha is dolgozni tudjon.

Szalakóta 2008.07.01. 14:03:08

Továbbá javaslom Zfornak, hogy legalább egyszer az életben keresse fel egy volt tanítványát, és kísérje végig egy napját. Hadd lássa, hogy milyen jól beilleszkedett a társadalomba a tőle tanultaknak köszönhetően.

Szalakóta 2008.07.01. 14:07:29

Az olyan fajta nyelvtanításról, ahol kezdettől fogva csak az új nyelven szabad beszélni, ő tudna mesélni:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Mummy.jpg

kispalissaci 2008.07.02. 12:16:46

Szia kedves bném!
Már majdnem a neveden szólítottalak, de látom, nem használod, uh így én se teszem. Én vagyok a blogban néhol említett S. bnő :) Azért írok, hogy elkezdtem tanulni a daktil ABC-t, azt hiszem azt már sikerült is elsajátítanom, tegnap este vagy 6szor végignéztem és gyakoroltam, uh másnap tök reflexből, amikor vmit nem tudtam olaszul mondani munkahelyen, hirtelen észrevettem hogy elkezdem mutogatni a betűket! Komolyan! Ez tök jó. Amúgy nagyon tetszik, most van egy kis időm ebédidőben, elkezdem most már a kategóriákat is :)
Alig várom hogy meglátogass Torinoban!!!
Sok puszi!!!

Meiklokje 2008.07.04. 21:53:38

szalakóta:
eldöntöttem,h nem fogok moderálni,csak ha vmi tényleg iszonyat durva van. amit belinketél szerintem egy kis magyarázatra szorul.
mármint tudom,h arra akartál vele célozni,h milyen uncsi a siketeknek magyarul tartott óra meg ilyenek,de azért kérlek fejtsd ki kicist pontosabban a kép választásának okát.

amúgy én is úgy gondolom,h vmiféle egyensúly kéne,h legyen a jelnyelv és a magyar nyelv között. csak ugyebár ez egy hajszál nagyságú dolog,és ezért lehet róla vitázni. annyit azonban mondok,annak ellenére,h még nem tudok jelelni:
több jelelést az órákra!!!!

Meiklokje 2008.07.04. 22:00:04

hahó kispalissaci!

ő izé, akkor nagyot fogok égni,mert bár a daktil nekem is megy,a többi jeltudásom elég hiányos. meg én könyvből tanulok,úh ott lehet,h más a tematika.
remélem majd fedi egymást,amit tanulgatunk:)
amúgy értékelem a dolgot! más még nem tett ilyet miattam önszorgalomból!
(csak D. tanulta meg a daktilt).
esetleg magyarázhatsz olasz siketnek daktillal. mert ez elméletileg nemzetközi abc. ha tényleg így van,akkor megértik az olasz szavakat lebetűzve.
ha esetleg kipróbálod,várjuk az élménybeszámolót!

Szalakóta 2008.07.07. 21:25:19

Bocsánat, nem akartam durva lenni. Egy kicsit érzékeltetni akartam a dolgot, de túllőttem a célon. Igyekszem elkerülni a hasonló eseteket.

Az egyensúly dolgában pedig: előzetes kísérletekre lenne szükség. Különböző szinteken tudott nyelveket és különböző nehézségű tárgyakat használnának. Az alanyok elolvassák a tesztjegyzeteket, részt vesznek a tesztelőadásokon, és értékelik több szempont szerint is:

1. érthetőség és tanulhatóság

2. nyelvi fejlődés

Az egyes szinteken a kétnyelvűség megvalósulásának különböző módozatait vetik össze.

Szalakóta 2008.07.08. 07:49:17

A múmiához:

1. túl sok múmiát láttam mostanában

2. egy kissé elvesztettem az önuralmamat.

Úgyhogy nyugodtan törölheted, ha durvának látod.

Meiklokje 2008.07.10. 15:11:23

Semmi gond,majd legközelebb jobban figyelsz ilyesmire:)

Szalakóta 2008.07.15. 15:51:21

Most láttam, hogy zfor nem sikettanár, pedig úgy vitatkoztam vele, mintha az lenne. Pontosan ugyanazokat a nézeteket képviselte, és nagyon mereven.

Hát igen. Egyedül én olvasok utána ezeknek a dolgoknak a külföldi oldalakon, egyedül én néztem rá hallóként a siketek fórumára? Egyedül nekem sikerült megértenem, hogy a mostani helyzet megalázó a siket gyerekek számára?

Ezt nem bántásként mondom, hanem csak azért, mert zfor elszomorított. Informálódni kell, az most a legfontosabb.

Tisztelt szülő! A gyerektől elveszik azt a nyelvet, amit meg tud tanulni a társaitól, és nem tanítják meg azt a nyelvet, amivel beilleszkedne a társadalomba. Nem tanítanak neki semmit az iskolában az artikuláción kívül.

Mindez nagyon szomorú, és ezen egyelőre nem tudunk segíteni. Csak azt tudjuk tenni, hogy kezdeményezzük a helyzet megváltoztatását.

Szalakóta 2008.07.15. 15:57:17

Szülőként azt lehet tenni, hogy amikor a gyerek otthon van, egyszerű szövegű képeskönyveket nézni vele. Később a szöveg szerkezete lehet bonyolultabb, és szókincse bővebb. Lényeg a fokozatosság. És tanulgatni a jelnyelvet. Ez majd segíteni fog.

Meiklokje 2008.07.23. 10:33:23

kedves szalakóta!

szerintem is nagy a szülő felelőssége! persze emelett nem törpülhet el,h az iskola is rengeteget tehet a gyerekért és tényleg nem csak artikulálni kéne őket taníta ni!
nagyon sok siket van,aki érdeklődne a tudományok iránt pl.
vagy saját tapasztalatból mondhatom,h a siketeknek egyszerűbb megtanulni hollandul mint magyarul. tehát miért nem tanítanak izoláló idegen nyelveket (gondolom hollandon kivül van még más is...)?
rengeteg sikerélményük lenne és egy idegen nyelvvel tudnának is mit kezdeni a magyar mellett!!!!!

Szalakóta 2008.07.23. 15:10:24

Kedves Meiklokje!

Szerintem nem lenne lehetlen létrehozni egy ilyen iskolát. Ehhez több lépés is kell, nem megy egyik napról a másikra.

A legnagyobb gond persze a pénz. Lehet segítséget kérni külföldről, az egyházaktól, és az egyes emberektől.

Egy hirdetéssel kellene kezdeni, ahol a siketek elmondanák, miért lenne szükség egy ilyen iskolára. Azok, akik oralista oktatásban részesültek, ismerik csak igazán ennek a hibáit, és ők hitelesebbnek tűnnek, mint én, a jó szándékú halló. Ebben már benne kell lennie annak, hogy lehetne másként is. Felirat is kell, arra az esetre, ha nem artikulálnának elég érthetően.

Szalakóta 2008.07.23. 15:27:11

Utána el kell kezdeni gyűjteni a pénzt, majd kialakítani a technikai feltételeket, és személyzetet toborozni.

Én úgy képzelem, hogy ez az iskola iskolaelőkészítőtől kezdve szakközépiskoláig és gimnáziumig menne. Mehetnének a speciális ismeretek az összes évfolyamon, mert ezekre továbbra is szükség lenne. Ezt gyógypedagógusok tanítanák egy adott óraszámban, amit ők osztanak be, és ez mentesülne a kétnyelvűség alól, már csak azért is, mert ők mereven ellenzik a kétnyelvűséget.

A többi órán kétnyelvűség, az éppen meglevő nyelvismerethez igazodva. A magyarórán idegen nyelvként tanítanák a magyart, a többin alkalmaznák az ott szerzett tudást.
A többi tárgy pedig lenne rendesen - remélem, érted, mire gondolok.

Az aiminet fórumán olvastam, hogy egyes siketekben felmerült a nemzetiségi nyelvek iránti igény. De lehetne más nyelveket is kínálni, például angolt.

Szalakóta 2008.07.23. 15:38:12

Persze ehhez előbb el kellene végezni a fent leírt kísérletet. A jelentkezők kiválasztásakor előny lenne a jelnyelvi ismeret. Akinek nincs ilyen, annak meg kellene azt szereznie, különben nem alkalmaznák.

A hirdetést nemcsak tájékoztatásra és pénzgyűjtésre lehetne használni, hanem ahhoz is, hogy legyenek olyan szülők, akik oda íratják be a gyereküket. Ne csak a siket szülők gyerekeire lehessen számítani.

Szalakóta 2008.07.23. 18:54:47

A nyelvekhez: mehet a holland is, ha ilyen jók vele a tapasztalatok. Kellene még egy ezeken kívül, hogy az is választhasson két nyelvet, aki nem nemzetiségi nyelvet akar.
süti beállítások módosítása