HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2008.10.16. 20:13 Meiklokje

Ne beszélj csúnyán....

Ma volt a Fehér bot napja. Ennek keretében minden mozgás-, látás-, és hallássérült ingyen mehetett Vidámparkba:) Kár,h nem tudtam, mert elnéztem volna oda, bár én alig merek felülni vmire:) Volt vki? Milyen volt?

Megdöbbentem.12 éves unokatesómmal beszéltem és magyaráztam neki,h mit tanulok és mi leszek ha "nagy leszek". Eközben mondtam neki, h azért siketen elég nehéz lesz rendes munkát találnom... Erre azt mondta, h a süket az csúnya, ne mondjak ilyeneket és szebben fejezzem ki magam! Hát néztem egy nagyot. Mondtam neki,h jó, akkor hallássérülten nehéz munkát találni. Ezt így már rendben találta. (Hozzá kell tennem,h soha nem szoktunk a betegségemről beszélgetni, teljesen természetesnek veszi,h nem hallok és mindent leírogat, sok felnőtt példát vehetne róla....) A tanulság, h igenis van mögöttes jelentéstartalma  a siket és a süket szónak is és a "mai fiatalok"-nak is átöröklődik......

12 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr69717641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sándor 2008.10.16. 23:01:33

A siket és a süket szó egyazon szótőből fakad. Az áranyalat-különbség nem indokolja a túlreagálást. Azt sem értem miért kell romát mondani cigány helyett, holott sok nyelven cigény, cigányul roma. Az cigányok azt mondják, hogy sértő. Ha most az itt élő németek azt mondanák, hogy ők nem svábok, nem németek, hanem deutsch-ok? Nevetséges ugye? A tót az sértő, pedig épp olyan ősi magyar szó a szlovákokra, mint a német a németekre. Miért sértő?
Nagyon nem birom, mikor a néger kikéri magának, ő fekete (black), holott az olasz eredetű néger szó is azt jelenti, hogy fekete. Horribile dictu a buzi is olasz szó, a buzzera szóból származik és tapogatást jelent. A meleg az meleget jelent és én csak a hőmérsékletre szoktam használni.

Szalakóta 2008.10.17. 16:15:49

Ráadásul a németeknek aztán lenne okuk tiltakozni a név ellen, mert ugyanabból a szóból származik, mint a néma szó...

Szalakóta 2008.10.17. 16:23:09

Egyébként én is egyetértek azzal, hogy a politikai korrektséget túllihegik. Inkább a szavak méltatlan használatát kellene kerülni.

Szalakóta 2008.10.17. 16:25:34

Sőt, a siket és a süket a közelmúltig ugyanannak a szónak a két különböző alakja volt. Volt, aki az egyiket, más a másikat használta.

Sándor 2008.10.17. 18:24:45

Szalakóta: Azt hiszem tényleg súlyos szereptévesztés az, ha azt mondjuk, hogy mindenki határozza meg önmagát. Ezért előfordult, hogy "örmény önkormányzatot" választottak ott ahol senki sem tudott örményül, azután kiderült, hogy ezek olyan megélhetési -mondjam, hogy bűnözők- akik ilyen módon akartak az önkormányzatokat megillető pénzhez jutni. Ezért önmagukra szavazva, mint "örmények" megcsinálták a bulit..

Gaia 2008.10.17. 22:19:06

Mindettől függetlenül a szavaknak bizony van érzelmi töltete. Igen, a rasszizmus, a diszkrimináció megvalósítható szavakkal is, főleg, ha a többség hatalma, dominanciája van mögötte. És itt valószínűleg elég az, ha a sértett érzi megbélyegzőnek.

Sándor 2008.10.17. 23:03:23

Gaia. Van aki már azt is sértőnek érzi, ha ránéznek. "Mit bámulsz te köcsög?" és ő van megsértődve..

Eper 2008.10.18. 08:13:59

A kifejezések váltogatásától valóban semmi sem változik. A szó csak szó, a mögöttes tartalmat az ember adja. Ártalmatlan szót is lehet úgy mondani, hogy bántó legyen.
De amint mindenki nyitottan, befogadóan, toleránsan áll a többi emberhez, egyből mindegy lesz, ki milyen szót használ a megnevezésekre. Egy kis jóindulat mindent megold :°)

( - . - ) 2008.10.19. 12:45:38

úgy gondolom, hogy a süket azért szólít, mert nincs "kedve" kiszélesíteni az ajkát az i betűre. nem?

Meiklokje 2008.10.21. 19:16:45

bár tudom h nincs rá megoldás de a mögöttes jelentéstartalmat kéne megváltoztatni.
(-.-):
lehet:)

Ariadné · http://ariadne-fonala.blog.hu 2008.10.23. 16:24:32

Hasonló a helyzet pl. a "béna" szóval is. Én tegnap voltam mozgássérültek egyik sportjának edzésén és magamban ezt gondoltam: "én tök béna lennék ehhez". Aztán az jutott eszembe, h jó, hogy ezt csak magamban mondtam ki, mert lehet, h megbántódna mondjuk egy mozgássérült, mert ugye a "béna" szót az "ügyetlen" helyett használtam, de eszemben sem volt, hogy valakit is megbántsak evvel (főleg mivel csak magamban gondoltam). És egyáltalán nem gondolom, hogy ha valaki mozgássérült, az ügyetlen, de gyerekkorom óta ebben a szóhasználatban nevelkedtem, ahogy számomra (és igen sokak számára) az is természetes, h ha valamit nem értek, és többször meg kell ismételtetnem valakivel, akkor azt mondom, "bocsi, süket vagyok" vagy ha biztosan ti is ismeritek a "vak vagy?" kérdést, amikor valaki nem lát meg valamit, pedig amúgy látó. Én nyilván nem akarok evvel senkit sem leszólni, sokkal inkább azt látom, hogy mások veszik ezt inkább magukra és akkor van baj, ha az ember nem tud előre gondolkodni, mielőtt kimondaná ezt. Cáfoljatok vagy erősítsetek meg, de talán azon sérültek (vagy cigányok, melegek) akadnak inkább fenn ilyen szavakon, akik még ne tisztázták teljesen állapotukat (helyzetüket) magukban.

Korábban beszéltünk a "fogyatékos" szó hasonló problémáiról. Belegondoltam, és arra jutottam, hogy én is bántónak érezném... addig mindenképp, amíg el nem fogadtam állapotomat... de lehet, hogy még azután is. Egy tereptanárommal folytatott korábbi beszélgetésem során felmerült a "sérült" szó használata a "fogyatékos" helyett. (Ő azt preferálja.) Na, akkor meg egy harmadik ember felhozta, h akkor mi van pl. egy autóbalesetessel vagy ha elvágjuk a kezünket vagy ilyesmi. Egy másik lehetőség az "akadályozott", de avval is vannak hasonló gondok.

Ariadné · http://ariadne-fonala.blog.hu 2008.10.23. 16:27:02

ja, csak annyit, hogy a "roma" szó nem "cigány"-t jelent, hanem "ember"-t!!!
süti beállítások módosítása