Dolgozatom és a Szemelvények a magyar gyógypedagógia történetéből című könyv alapján összehoztam pár posztot a témábanJ Kiragadtam az érdekes dolgokatJ
A siketek oktatásának története és módszertani fejlődése Magyarországon:
Jóléti Cházár András így számol be a bécsi siket iskolában szerzett élményeiről, mikor kezdeményezi egy magyarországi siket iskola megnyitását:
„Kedves Barát Uram! Bétsnek minden ritkaságait semmivé tette előttem a Siket-Némáknak Oskolája . Szánakodás, édes meg illetődés, bámulás, öszveütköznek bennem. Láttam: hogy azok; akikben ezelőtt az ötödik érzékenység fogyatkozása miatt, a fő Valóságnak képe, az Okos lélek mintegy eltemettetve hevert, a Lélek foghatóságait, szólás helyett Jelek által kifejtegethetik, Gondolatjaik másokkal közölhetik írnak, számoznak, kártyáznak egymással, vagy akárkivel mással, Leveleznek, a köynvnyomtató műhelyekben Betűket szedegetnek, nyomtatnak s.a.t. Láttam: hogy ezek a szerentsétlen Boldogok, a Fő valóságról való képzelődéseiket mind jelek, mint írás által másokkal közölhetik, a mint az Eleikbe általam is leírt Kérdésekre írással azonnal meg feleltek, egymásnak a könyvekből jelek által diktálgattak ’ s a diktaltattakat leírogatták. Láttam: hogy a Siketek nem hallván is hallanak; a Némák nem beszélvén is beszélnek. Láttam egy szóval: hogy ők Isten, Embertárs és magok iránt való kötelezettségekre, a Religiora, a kézi munkásságra s.a.t. aszerint megtanítattak, valamint akérki más. Isteni találmány!”
Az első intézetet 1802-ben alapították, innen kezdve beszélhetünk szervezett siketoktatásról hazánkban. Az iskolát osztrák mintára építették és az ott honos módszereket alkalmazták. A monarchiára jellemző nyelvi sokszínűséget itt is figyelembe vették és meghökkentő módon a kiegyezést jóval megelőzve magyar nyelven is lehetővé tették a oktatást (A német nyelv mellett a legelterjedtebb 2 magyar tájszólás alapján is indítottak osztályt.)
Simon Antal, mint az intézet első igazgatója már 1808-ben letette a siketek nyelvi oktatásának alapköveit az „Igaz mester a’ ki tanítványait igen rövid idő alatt, minden unalom nélkül, egyszerre írni és olvasni megtanítja” című művében. Módszerével a siket-néma diákok 2 hónap alatt elsajátították az írás és olvasás csínját-bínját: A lényege az volt, hogy naponta kb. egy-egy betűvel foglalkoztak és mindent megtanulnak róla: képzés, írás stb… Ezeket folyamatosan ismételték, míg el nem jutottak az utolsóig. (Napjainkban ezt a metódust már nem alkalmazzák)
Mivel a siketnéma diákok más területeken is lassabban haladtak, ezért évi egy nyilvános vizsgát kértek a hallóknál megszokott kettő helyett, de ezt nem engedélyezték, úgyhogy a siketek felé is ugyanaz volt az elvárás, mint ép társaiknál, ráadásul nagyjából ugyanazt az elméletet is tanulták. Érdekesség, hogy segédtanítóként is alkalmaztak siketeket is, ők pl. rajzot oktattak, ma ez már nem jellemző.
Folyt. köv.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Sándor 2008.11.24. 23:36:05
Meiklokje 2008.11.25. 22:31:43
Sándor 2008.11.26. 01:29:13
Nem tudom mikor van nyitva, majd megkérdezem a Podanitól.
Meiklokje 2008.11.29. 11:04:25
majd megbeszélem vele, biztos találnánk sok fontos infót!