HTML

Hal(l)ogatom-a siket élet

"Saját szomorú létem Üzent nekem hadat. Már támad ellenségem- Nemrégen még szabad Utamat állják gyülevész Hadak, volt békém odavész. Sorsom merre halad? Ha a jel, Szeretet, feléd Mutat, meghallgatod az én Háladalaimat." /Hadewijch/ kérés,kérdés,panasz,óhaj, sóhaj,vendégposzt ide: hallogatom@gmail.com

Friss topikok

  • Tóth Ildikó: Az én 21 éves fiamtól minden évben elveszik a családi pótlékot,határozat nélkül egyszerüen nem kül... (2013.08.27. 16:18) Támogatások(k)?
  • Csetgab: Elnézést, hogy kétszer is leírtam, de az első hsz. ezidáig nem jelent meg. (2010.10.15. 20:35)
  • Szalakóta: Nem lehet, hogy az a betegség agyhártyagyulladás volt? (2010.05.19. 16:04)
  • Szalakóta: Mármint a szájról olvasás megtanulásában. (2010.03.23. 22:00) Szájrólolvasás
  • Szalakóta: Attól még lehet, hogy egy némának mutogatva kell útbaigazítást kérnie, mert biztos alap nélkül, ke... (2010.03.20. 14:42) Továbbra is:siket v süket?

2008.12.03. 14:03 Meiklokje

Siketek oktatása 2

Az idő haladtával bővítették az intézményeket és egyre több siket került be az oktatásba. Végre teret hódított országosan az az elgondolás, hogy a siketek „szintoly elmebeli tehetséggel bírnak, mint épérzékű embertársaik” „csak azért nem tanulhatják meg rendes úton az anyanyelvet, mert nem hallhatják más emberek beszédét.” „ A siketnéma mindamellett képezhető, mert halláshiányától eltekintve van még 4 érzéke, melynek fogékonysága elegendő arra, hogy szakszerű behatással lelki tehetségeit ébresztve s művelve kívánatos eredménnyel fejleszthessük”.

Fekete Károly fogalmazta meg először a hallók és siketek közötti oktatás fő különbségét (1885): A hallók tanulási folyamatánál az akusztikát (hallás) nevezte meg legfőbb közvetítő közegnek, míg a siketeknél az optikát (látás). Véleménye szerint ezt az eltérést kell mindig szem előtt tartani a módszerek kidolgozásánál, alkalmazásánál. Ilyen alapokra helyezve fogalmazta meg, hogy a siketek nem taníthatóak népiskolában és minden siket gyereknek szüksége van speciális oktatásra.

Mivel kevés volt az intézetekben a hely, ezért legtöbbször néptanítókhoz kerültek a sérült gyerekek. Emellett próbálták különböző kiadványokkal, módszertani ötletekkel segíteni az „átlagos tanárok” munkáját, hogy legalább a fontosabb alapelveket követni tudják:

„Mégis mit tehet egy átlagos tanító, ha siket gyermek kerül hozzá?  Legfontosabb feladata, hogy az iskolát megkedveltesse vele. Ezek után vezetheti be az írás és olvasás rejtelmeibe, de tartsa mindig szeme előtt, hogy az „írás nem annyira célnak, hanem inkább eszköznek tekintendő az anyanyelv elemeinek elsajátítására.”

Hogy a megtanult szavaknak értelme is legyen, a gyermeket meg kell ismertetni környezetével és megtanítani számára ismeretlen fogalmak (pl:puha, éles stb…) jelentésével szemléltető módszerek által. Ezen folyamat során nagyon fontos a képek használata, de pantomim segítségét is igénybe lehet venni. A szavak pontos jelentésének ilyen jellegű magyarázata nélkülözhetetlen az anyanyelv elsajátításának során.

Folyt. köv.

 

Szólj hozzá!

Címkék: tanulás iskola siket


A bejegyzés trackback címe:

https://hallogatom.blog.hu/api/trackback/id/tr71798523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása